Gott nytt år önskar Sveriges snabbast växande hostingföretag! - VPS, Webbhotell och molntjänster
Gott nytt år önskar Sveriges snabbast växande hostingföretag!

Gott nytt år önskar Sveriges snabbast växande hostingföretag!

Då skriver vi snart 2020 i kalender och ett nytt år börjar. Att nu få möjlighet att påbörja vårt fjärde verksamhetsår känns riktigt spännande! Under 2019 växte vi med 64% i omsättning och visade därmed att det går att växa kraftigt med bibehållen kvalitet över flera år. 

Faktum är att inget annat renodlat svenskt hostingbolag i premiumklassen växte lika mycket – ett kvitto på att vi gör något rätt.

Vad är det då som vi gjort? Till att börja med så spelar beebyte helt klart i en egen liga när det kommer till att utveckla nya funktioner och verktyg för våra användare. Med över 20 nya förbättringar implementerade på ett år så lyckas vi implementera 8-10 gånger fler funktioner än våra konkurrenter. Något som såklart i slutändan gynnar var en som vill använda bra hostingtjänster.

Jag brukar säga att vi som bolag ska leda utvecklingen – inte följa den. Det är min klara övertygelse att om vi gör det som vi vill, tycker är bra och gör det på vårt sätt så kommer det att tillslut gynna den stora majoriteten av användare.

Ett konkret exempel är gratis flytthjälp (något vi har haft sedan start) för webbplatser, domän och e-post. Efter att ha pushat marknaden dit hän att nu även större spelare blivit tvingade att erbjuda detta så har valfriheten, eller snarare “friktionen”, på marknaden minskat. Det är med andra ord enklare och billigare för fler att byta leverantör idag än för något år sedan: en tydlig förbättring av marknaden!

När vi nu växer som vi gör så ställs allt högre krav på oss som leverantör. Inte bara i att fortsätta leda utvecklingen och utmana gamla sanningar. Utan också på att vi tar vår roll på stort allvar. 

Trots att allt för oss pekar i rätt riktning så finns det saker under året som gjort mig lite mera sorgsen. En är att vi ser ett ökat antal erbjudanden om att få köpa överdrivet vinklade artiklar, testresultat och rekommendationer. Det är säkert helt naturligt att antalet erbjudanden om oetisk marknadsföring ökar när konkurrensen tilltar. Jag ser det dock som ett bedrägligt beteende och därför har vi, och kommer alltid att tacka nej till köpta rekommendationer osv. 

Etik är viktigt. Och säg den som inte under året gjort något som man såhär i efterhand kan känna, att “det där var väl inte så bra”. Jag tror att nyårsafton ger oss den möjligheten – ett nytt år där vi kan försöka att vara lite bättre, lite mera erfarna än året innan. För om man tänker på det; visst är världen egentligen en bättre plats idag än igår?  

För oss kommer 2020 handla om att fortsätta driva på och förändra marknaden. Vi har en uppsjö nya verktyg och finesser på gång som kommer att börja sjösättas så fort champagnekorkarna städats bort och disken från supén diskats! 

Niclas Alvebratt sittandes

Niclas Alvebratt, VD på beebyte