Bloggen träffar e-handelsexperterna på SiteDirect - VPS, Webbhotell och molntjänster
Bloggen träffar e-handelsexperterna på SiteDirect

Bloggen träffar e-handelsexperterna på SiteDirect

Tidigare i år så lanserade de Växjöbaserade e-handelsmakarna SiteDirect, med namnkunniga kunder som Tibergs Möbler, Poze Hair och Pölder Sport, en ny paketering av sin populära e-handelsplattform. Beebytebloggen träffar Robert German, försäljnings- och partneransvarig på SiteDirect, på deras skolösa (japp – här är det strumpor som gäller!) kontor i Växjö för att få reda på mera kring produkten.

Ni har sedan tidigare flera både mindre och större e-handlare som kunder på SiteDirect-plattformen, hur skiljer sig SiteDirect GO från traditionella SiteDirect?

– SiteDirect-plattformen kan så mycket att det kan vara svårt att få grepp om allt. 🙂 Med GO har vi paketerat funktionerna för kunder med olika behov. GO Web är paketet för den som vill ha en webbplats. GO Commerce är e-handel och finns i tre nivåer, från Startup till Enterprise, och innehåller allt du behöver – betallösning, design, drift, the works. Och vill man ha fler funktioner så finns det plugins som man kan lägga till GO-paketen gör att man kan komma igång med e-handel snabbt, ta beslut idag, var igång imorgon. Våra duktiga partners ser till att alla pusselbitar kommer på plats.

Robert German partneransvarig på SiteDirect
Robert German är försäljnings- och partneransvarig på SiteDirect.

Hur ser ni att det underlättar för en e-handlare som t ex befinner sig tidigt i sin tillväxtresa att välja en plattform som er framför t ex Magento eller Woocommerce?

-Att underhålla en Magento- eller Woocommerce-sajt är ofta tidskrävande och kostsamt i det lång loppet och det kräver mer teknisk kompetens hos beställaren. Det kan låta bra att det finns tiotusentals plugins, men få är relevanta och de kan kräva mycket underhåll. SiteDirect-plattformen är kvalitetssäkrad och utvecklad direkt för nordiska e-handlare av svenska utvecklare. Men självklart kan du sälja över hela världen! Det finns en svensk support som är tillgänglig, du behöver inte leta efter lösningar i olika användarforum. E-handel är så mycket mer än att kunna lägga en order i en kassa. Hela flödet från order till utleverans ska fungera, även när verksamheten växer.

Vad händer i plattformen den närmaste framtiden?

-Vi satsar mycket på utveckling och jobbar nu med SiteDirect NextGeneration och vi går mot så kallad headless commerce. Det innebär att själva e-handelslogiken ligger i ett eget lager som sedan kan kopplas till olika försäljningskanaler och teknologier. Det kan vara e-handel, men också säljstöd till en resande B2B-säljare, en smartklocka eller nya teknologier som vi kanske inte ens vet om ännu. Det är jättespännande och kommer att öppna upp stora möjligheter framöver! Är man nyfiken kan man läsa mer i min kollega Fredrik Jahrs blogginlägg.

Vi upplever ibland att en del av våra användare får lite ”växtvärk” i sin Woocommerce plattform ibland, är det samma ”växtvärksproblematik” i SiteDirect GO?

– Nej, det är en av de stora fördelarna med SiteDirect, att plattformen är skalbar och kan växa med företaget. Du kan börja med GO Web och byta upp dig skarvlöst till att fullfjädrad internationell e-handel. Vi har flera exempel på e-handelskunder som börjat i liten skala och vuxit till mångmiljonomsättning, från liten spelare till etablerade och även branschledande.

Ni har ett relativt stort partnernätverk som växer, varför växer det så?

-Våra partners är väldigt duktiga på att ta hand om kundernas lösningar och vi ville få en tydligare rollfördelning där vi fokuserar på innovation och plattformsutveckling. Så därför växer partnernätverket och vi vill gärna ha med fler partners på resan! Vi kallar våra partners för heroes, våra hjältar.

Om ni får ge tre tips att tänka på inför val av e-handelsplattform, vilka tre tips är det?

1. När du räknar på kostnaden för en e-handelsplattform, titta på vad det kostar över tid, inte bara vad själva uppstartsprojektet kostar.

2. Välj ett färdigt paket där det mesta av det du behöver ingår så du inte behöver pussla ihop en egen lösning. Mer för pengarna, helt enkelt.

3. Se till att e-handelslösningen smidigt klarar hela orderflödet och att allt hänger ihop. En e-handel är inte bara en varukorg och kassa. Det är även orderhantering, PIM (produktinformation), kampanjer, rabatter, möjlighet att skapa attraktivt innehåll, internt arbetsflöde och en massa annat. Om allt hänger ihop kommer det att bli mycket enklare varje dag.

Avslutningsvis; ni har sedan några år tillbaks arbetat med beebyte som tjänsteleverantör, hur har det förstärkt ert erbjudande?

– Det är en stor trygghet att jobba med en driftleverantör som beebyte. Ni är väldigt professionella och oerhört snabba med feedback och förslag om det uppstår problem på vägen. Vi har ett väldigt gott samarbete!

Testa beebyte

- utan kostnad!

Få 500 kr att använda i vår tjänst Scale Cloud (VPS -Virtuella servrar) eller i vårt Webbhotell som driftas från våra toppmoderna svenska datacenter. 

Fyll i formuläret här bredvid för att börja använda din server eller webbhotell i molnet redan nu.

Skapa ett konto i beebytes kundportal

Prova beebytes hostingtjänster.

Använd rabattkoden startanu för att få 500kr att provköra för.