Take away från Webbdagarna, del 3 - VPS, Webbhotell och molntjänster

Take away från Webbdagarna, del 3

Idag har jag, Jenni Laapotti, fått äran att gästblogga för beebyte i del 3 om webbdagarna. Jag jobbar som webb- och socialmediastrateg, driver podcasten Digitalsnack med en branschkollega och är en stolt samarbetspartner till beebyte.

Jag vill nu passa på att dela med mig av tre saker jag snappade upp från dagarna beebyte tog med mig på; vikten av mobilanpassade hemsidor, snabba landningstider och att förstå sig på den yngre generationen.

Mobilanvändning

Vi beter oss annorlunda när vi surfar mobilt jämfört med desktop och en icke mobilanpassad hemsida skapar stor frustration för mobilbesökare. Mobilanpassningen innebär inte bara att sidan ska vara responsiv (det har vi vetat ett bra tag) utan även att små saker som att pop-upps är anpassade och att valet av tangentbord är genomtänkt beroende på vilken typ av uppgifter som ska fyllas i. Tänk helt enkelt efter hur det är att surfa på din sida med mobilen, identifiera eventuella frustrationsmoment och mobilanpassa dem!

Laddningstider

Under webbdagarna fick vi svart på vitt lära oss vad en seg laddningstid kan innebära. Vid en laddningstid på tre sekunder har du tappat 60% av dina mobilbesökare. Men tre sekunder är faktiskt inte lite nog eftersom vi idag är vana att få bekräftelse på direkten. Vid en sekunds uppladdningstid har man redan tappat 11% av alla sidvisningar och 7% av all konvertering. Så håll koll på era laddningstider!

Generation Z

Det tredje är utmaningarna med den yngre generationen, födda med en mobil i handen. Det digitala är lika verkligt och på riktigt för den generationen som det verkliga livet. Det här leder till att det digitala beteendet också är annorlunda. Trovärdighet, relevans och värde är receptet för en lyckad digital kommunikation till den yngre generationen.

Tack för mig och lycka till med i digitala mediedjungeln!

/Jenni Laapotti

Webbanvändanet via mobila enhet fortsätter att öka

Vid en sekunds uppladdningstid har man redan tappat 11% av alla sidvisningar och 7% av all konvertering.

Det finns bara en verklighet – oavsett om den är digital eller inte.